Máris utálják az újpalotai villamost, pedig még csak papíron létezik. Vagy még ott sem, ugyanis csak 2017 elejéig kell a terveket elkészíteni. Egy biztos, a közel 10 km-es, belvárosba vezető gyorsvillamos ötlete vegyes érzelmeket váltott ki a XV. kerületi lakosokból. A felmerülő aggályok tisztázása érdekében, és a projekt súlyosságára való tekintettel közmeghallgatást hívott össze az ügyben Hajdu László, a kerület DK-s polgármestere.

A gigaberuházást a legtöbben a hátuk közepére kívánják, sokan féltik a környezetüket, nyugalmukat, a Drégelyvár utca lakói pedig az otthonaikat.  Ugyanis az ő házaikra bontás várhat, hogy a zárt vágányon közlekedő villamosok mellett kellően széles utat alakíthassanak ki. A 40 ingatlant érintő szanálás ügyében tavaly ősszel már tartottak egy közmeghallgatást, ám a tulajdonosok kérdéseire sem akkor, sem most nem tudtak pontos választ adni a BKK jelenlevő szakemberei. Azzal nyugtatták őket, hogy az idén még biztos nem kell kiköltözniük. Azt azért fontos megemlítenem, hogy a lebontandó házsor egyébként már évtizedek óta potenciális közlekedésfejlesztési területként szerepel a fővárosi fejlesztési tervekben.

Ha viszont közlekedésfejlesztés, akkor miért nem metró? A kérdés jogos, hiszen már az újpalotai lakótelep építése óta, azaz már több mint 40 éve hitegetik az embereket a 4-es metró XV. kerületi kivezetésével. Persze 4-es metró már van, az viszont a kerület közelébe sem ér. Pedig kétségtelen, a metró lenne a legideálisabb megoldás: nincs útban a felszínen, környezetbarát, villámgyors. Ja, és baromi drága. Szóval előbb fognak itt szétesni a panelházak, mint hogy fúrópajzs dolgozzon alattuk. Már csak azért is, mert ha volt kormány, ami mindig is keresztbe tett a metróépítésnek, akkor az a jelenleg is regnáló Fidesz-kormány. Az első Orbán-kormány először megakadályozta a beruházás megkezdését, ezzel máris 5 év csúszást okoztak a projektben. A második aztán kihúzta a költségvetési törvényből azt a 2003-as vállalást, ami magában foglalta a 4-es metró Bosnyák térig, majd Újpalotáig történő megvalósulását. Mindezt úgy, hogy a Bosnyák térig már megvoltak az engedélyezett tervek!

44

A közmeghallgatáson megjelentek nagy része egyébként tökéletesen meg van elégedve a jelenlegi 7-es buszcsaláddal (7, 107, 7E, 133, 233). Csupán azt kifogásolták többen, hogy miért nem áll meg legalább egy gyorsjáratú busz a Madách utcánál is, mert így az ott lakóknak több száz métert kell sétálniuk, hogy gyors járatra tudjanak szállni. A BKK szakemberei szerint viszont hosszú távon nem fenntarthatók ezek a buszjáratok, már most is agyonterhelik az útvonalukat. A reggeli csúcsidőben 44(!) csuklós autóbuszra van szükség a vonalon, ebből 36 gyorsjárat, 8 alapjárat. Ennyi buszra van szükség, hogy az évek során megnövekedett utasforgalmat ki tudják elégíteni. Ráadásul még így is tömeg van a járműveken. A sűrű követési távolságok pedig torlódásokat, ki-beállásra várakozó buszokat eredményeznek a csúcsidőben, ezzel pedig növekszik a menetidő. Mint egy, a vonalon rendszeresen közlekedő utas, én is belátom, hogy még több busz forgalomba állításával már nem lehet enyhíteni a helyzeten.

Akkor már inkább a villamos. Ezen a véleményen vannak a Szilas park lakói is, akik örülnek, hogy végre kimegy hozzájuk egyáltalán valami, amivel be tudnak menni a városba. Ma ugyanis 5-10 percet kell gyalogolniuk a 7-es busz végállomásáig, míg a villamos egészen a Szilas-patakig kimenne. A Pólus és az Asia Center közötti üres területre (ami a Demján Csoport érdekeltségébe tartozó TriGránit tulajdonában áll) nem csak végállomás, hanem többezres P+R parkoló is épülne. Ha viszont bevezetik a dugódíjat, a kerületnek ezt az amúgy is forgalmas részét (Szentmihályi út/Nyírpalota út) még inkább elárasztják a parkolni kívánó autósok. Épp ezért Vékás Sándor, a Liberális Párt önkormányzati képviselője a villamos Szilas-patakon való átvezetése mellett érvelt. Szerinte a kerülettől távolabb eső, jelenleg mezőgazdasági területeken kellene a P+R parkolót kialakítani, melyet az M3-as és M0-ás autópályáról leágazással lehetne megközelíteni, így a városba igyekvő autósok a kerületen való áthaladás nélkül tudnák letenni járműveiket.

67

A P+R parkoló kapcsolat mellett még a viszonylag rövid (kb. 20 perces) menetidő és a zéró károsanyag-kibocsátás is a villamos mellett szól. Ráadásul a tervezett útvonal nagy részén korábban már közlekedett villamos: a Rákos-pataktól a Keleti pályaudvarig a 44-es, a rákospalotai MÁV-teleptől pedig a 67-es. Utóbbinak a még meglévő Mexikói úti szakaszát is felújítanák, és becsatlakoztatnák az új vonalba. A villamos építés tehát ezeken a zuglói szakaszokon járna a legkisebb felfordulással. Újpalotán viszont mindent a semmiből kellene létrehozni, ami óriási bontási/tereprendezési munkálatokat jelent. A kerületet a belvárossal összekötő útvonal legfontosabb elemét, a vasúti felüljárót például bontásra ítélnék. Szerepét egy többsávos, a villamost is magában foglaló körvasútsor alá süllyesztett aluljáró venné át. Bele sem merek gondolni, hogy amíg ez a folyamat zajlik, Újpalota közel 40 ezres lakossága hogyan és merre fog a városba bejutni.

Sajnos ahol fát vágnak, ott hullik a forgács, ez esetben szó szerint. Ugyanis a Késmárk utcától a Szentmihályi útig kisebb-nagyobb szünetekkel húzódó juhar és kőris páros fasor sincs teljes biztonságban. A BKK szakemberei szerint a több száz fából csupán 28-at kellene kivágni a megállóhelyek miatt. Aztán hogy az építkezés során elvágott gyökerek miatt hány fa fog elpusztulni, az más kérdés.

Magyarországon ha nem stadionról vagy a Budai Várról van szó, ilyen magasröptű elképzeléseket EU-s források nélkül természetesen nem lehetne megvalósítani. Ez az újpalotai villamos-projekt esetében sincs másképp, az Európai Unió Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programjának (IKOP) keretében 100%-os EU-s támogatással valósulna meg ez is. A BKK emberei viszont konkrét határidőpontokkal nem tudtak szolgálni. Mintha nem lenne az ügyben olyan erős a kormányzati szándék, mint egyes sportlétesítmények esetében. A közmeghallgatáson egyébként olyannyira kíváncsi volt a választópolgárai véleményére László Tamás, a kerület Fideszes parlamenti képviselője, hogy el sem jött, így tőle nem lehetett érdeklődni a pártja és kormánya szándékairól. Szóval akármi is legyen a sztori vége, azt a Fidesz az itt élő polgárok nélkül szeretné megírni.

Írta: Szántai-Kis Gergő

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezár